Nu, idag. Och om ett år, i en framtid.

Vem är jag idag? Idag, den femte augusti tvåtusentolv. Jag skulle nog klassificera mig själv som en ganska ordinär ordentlig artonåring, en artonåring som på något sätt har hittat sig själv i virrvarret av tankar men som ändå letar efter de sista pusselbitarna, de viktiga pusselbitarna som färdigställer bilden. Jag ska påbörja mitt absolut sista skolår i den bemärkelsen som vi alla är vana vid. Skolan, skolan som jag nu har gått i sedan förskoleklass. Visst har den ändrats genom åren men på det stora hela är den liknande. Samma ämnen, samma system. Skolan som är det jag vet om och vet hur man ska bete sig i, i den skolan har jag nu enbart ett år kvar. Ett år då allting skall slutföras, då sista etappen på det absolut sista loppet i denna karriär skall löpas. Imorgon är det en ny gren som jag skall ta mig an, en ny gren som skall förbereda mig för ett yrkesliv.

För lite så är det ju. Fram tills nu, eller ja egentligen fram tills den 12 juni nästa år så är allting en enda lång förberedelse. En förberedelse för att nå fram till den slutgiltiga utbildningen. Allting jag har lärt mig genom åren, allting jag skall lära mig i år, det skall leda fram till en yrkesutbildning. En yrkesutbildning. Jag vet att det för många i min ålder idag är en verklighet att studera på ett sådant program men för mig, för mig som inte vet något annat än ändlöst studerande av teoretiska ämnen, kommer det kännas märkligt. Som att kastas ut i en verklighet jag under detta år skall försöka förbereda mig inför.

Jag vet att jag kommer att vara lycklig på min studentdag, men det kommer som sagt att vara märkligt. Annorlunda. Då är den stora vuxendagen här. Då förväntas jag helt plötsligt klara mig själv. Efter en tretton år lång skoltid kastas vi alla ut i en ganska så okänd verklighet där vi ska flytta hemifrån, skaffa lägenhet, betala räkningar, mat, utgifter och sedan så småningom också dela det livet med någon, skaffa familj. Bli ansvarig, själv bli förälder.

Jag har alltid vetat vad jag vill göra av mitt liv. Eller ja, inte alltid. Men i stort sett alltid. I början ville jag väl självklart bli saker såsom delfinskötare, artist, sångerska. Någonstans när jag var tio år bestämde jag mig dock för att jag skulle bli tolk. I turkiska. Ingen vet var den tanken kom ifrån, inte ens jag själv. Men där var den. Någonstans kanske mitt språkintresse hade utvecklats sig eller så blev det bara en period i mitt liv där jag ville vara lite speciell, ville visa att jag var en intelligent människa. Speciellt läsåret 2005/2006 formade mig. Bidrog till att forma den jag är idag. Det var ett tufft läsår och kanske stod jag därför fast vid det där yrkesvalet ytterliggare. Jag ville vara speciell, visa att jag var bättre än vad de sade att jag var. Jag skulle visa dem, visa dem att jag var bättre. Att jag skulle bli något. Att de inte skulle komma att betyda någonting i framtiden då det var jag som skulle bli framgångsrik. Och kanske höll den där drömmen om att bli tolk mig uppe såsom en livboj och sedan när livet ändrades till läsåret 2006/2007 då kunde jag också ändra inriktning. Och jag bestämde mig. Jag bestämde mig för att jag skulle bli läkare.

Redan då var jag klart inställd på att jag skulle gå naturvetenskaplig linje på gymnasiet. Gymnasiet, bara tre år borta men mitt fokus var ändå klart. Det var dit jag skulle. Och allt eftersom dessa tre år passerade, på ett högstadium där jag stortrivdes men också kvävdes av det lilla, så fanns det inget annat på kartan. När jag så skulle välja till gymnasiet var det bara ett enda val jag behövde göra, skola. Och skola valde jag, och fick väl på viss del med mitt språkintresse också. Calmare Internationella Skola.

Och här är jag nu, två år senare. Och de har sprungit förbi så snabbt. Jag har vuxit, jag är äldre. Och på något sätt har jag nog verkligen mognat, har insett vem jag är medan allt fler pusselbitar fallit på plats. Jag är jag, och även om jag ibland kan hata mig själv så är jag lite stolt. För om jag skall bryta jantelagen så är jag nöjd med vem jag är rent personlighetsmässigt. Det är jag. Och jag är så oändligt tacksam för allting jag har fått uppleva, för allt som har format mig och självklart därigenom mina underbara och fantastiska vänner. Utan ert stöd eller ert uppbackande och positiva kommentarer hade jag aldrig varit här. Aldrig. Ni har format mig.

Och om ett år. Om ett år vill jag just nu vara i USA. Jag vill se fram emot ett College år. Jag vill vara accepterad till läkarutbildningen på något universitet i Sverige, kanske Umeå, för att veta att jag har en plats sparad tills jag kommer tillbaka. Vägen till läkarutbildningen har varit spikrak från det att jag var tolv och jag ska ta mig dit. Om ett år ska jag vara på väg ut i en värld som jag skall välkomna med öppna armar. Som jag ska ta emot och säga att jag är öppen för vad du än har planerat för mig. Om ett år finns det inte längre någon som kan säga vad jag måste göra och inte kan göra. Om ett år bestämmer jag själv. Vill jag åka till USA gör jag det, vill jag studera musik på ett universitet i London gör jag det. Alla dörrar är öppna, och vet ni vad? Det är så himla härligt att veta det. Att veta att den där osäkra flickan på elva år eller att den där flickan som för första gången mötte sina klasskamrater i början av sitt första år i skolan efter en flytt från Göteborg, att vet att den 15-åriga flickan som målmedvetet gjorde sitt gymnasieval, att veta att alla dessa har bidragit till att jag kommer kunna stå där på flaket och vråla att jag har tagit studenten och att jag, att jag kan göra precis vad jag vill. För jag har skapat möjligheterna att göra precis vad jag vill. All kämparglöd kommer till slut att ge utdelning och det känns så bra att veta att jag kommer få ett så mycket bättre liv än vad de någonsin kommer kunna drömma om. Jag kommer kanske inte bli rik eller känd men jag vet att jag kommer bli lycklig, eftersom jag kommer kunna uppfylla alla mina drömmar.

Och nu vill jag att ni ger er själv en stor applåd om ni läst allting, för det var ett massivt inlägg. Och så vill jag skicka mitt framtida jag en hälsning och säga att jag grattar mig själv till studenten och jag vet att du har gjort allt vad du har kunnat för att du ska kunna uppfylla dina drömmar. Nu kämpar vi vidare, för mer. För fler drömmar och för större upplevelser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0