Dag 9: Att bada i en blå lagun och uppleva första dagen av sommaren.

Idag (eller egentligen inte alls idag, för det var igår då jag för första gången på hela resan faktiskt glömde bort att skriva) inledde vi dagen med frukost och därefter packande av väskor samt viss städning av lägenheten. Efter att ha lämnat in nycklar och därefter bagage på bagageinlämningen begav vi oss ut på upptäcktsfärd i Reykjavik men insåg ganska snabbt att det var meningslöst. Den 25 april är nämligen en högtidsdag för islänningar och man firar "Första dagen av sommaren" med olika festligheter. Tyvärr började inte dessa festligheter förrän klockan ett vilket gjorde att vi missade dessa. På grund av kyla begav vi oss därför till ett café där jag drack en café latte och därefter vandrade vi runt lite till innan vi åt lunch (återigen det goda crêpestället). På lunchstället visade det sig att det jobbade en svensk tjej och henne pratade jag med en stund och fick reda på att hon pluggade i Reykjavik under ett år.

När klockan slog 13.15 vandrade vi tillbaka till hotellet för att ta bussen till Blå lagunen klockan 13.30. Efter ungefär en halvtimmes bussresa anlände vi till Blå Lagunen, som visade sig vara fantastiskt.

Vi kom in och fick för det första speciella armband som fungerade som lås samt betalning, jättesmidigt! När vi sedan kom in i själva ombytesrummen var de helt fantastiska. Extremt lyxiga med vacker inredning och i duscharna (som var som egna duschar med dörrar) fanns det både tvål och balsam. Efter att ha gjort oss iordning begav vi oss ut till Blå Lagunen och det var fantastiskt. Varmt och skönt och vackert med möjlighet att tvåla in sig med en speciell sorts lera som skulle verka positivt på huden. Jag gick inte upp ur vattnet på två och en halv timme, det var helt fantastiskt.

Efter Blå Lagunen åkte vi till Keflavik och vårt hotell där. Efter att ha installerat oss gick vi och åt middag på ett snabbmatsställe. För min del blev det hamburgare, och det var helt okej. Efter maten tog vi det bara lugnt innan vi gick och lade oss och ställde klockan på 04.00.

Just nu är jag jättetrött och sitter på tåget i Lund och kommer inte orka skriva om dagens resa förrän senare.