Dag 7: Att bada i en varm å medan det snöar samt sitta helt mörbultad i en soffa.

Idag har varit en intensiv och ansträngande dag (och nej, internet är fortfarande extremt dåligt så vi får väl se när detta blogginlägg dyker upp). Vi startade dagen med uppvaknande vid 07.30 och därefter frukost samt förberedande av matsäck. Iklädda full vandringsmundering begav vi oss sedan iväg med buss ut från Reykjavik. 
 
Vi anlände till ett litet turistcentrum där vi provade på ett "jordbävningshus". Detta innebar att gå in ett litet hus (rum) och sedan uppleva skakningar på 6,6 på richterskalan. Rätt häftigt, men var glad att det enbart var på låtsas. 
 
Efter detta begav vi oss iväg till den led vi skulle vandra och begav oss iväg. Att säga att det var lite jobbigt är en underdrift, flåsandes tog vi oss upp längs de branta stigarna och gick förbi små rykande hål och bubblande lera. 
 
Efter ungefär en timme nådde vi fram till den plats vi skulle fika, och trots fint väder på vägen dit hade det nu börjat snöa. Efter skyr (det är det enda vi äter..) och äggmacka gick vi ner till den bäck som låg nedanför. Där bytte vi om till badkläder och lade oss ner. Vattnet var runt kroppstemperatur och det var helt surrealistiskt att ligga i en bäck och bada i varmt vatten samtidigt som det snöade på oss. 
 
Efter ett kallt ombyte tillbaka till vandringskläder började vi vandra tillbaka och tack vare att det nu mest gick nerför gick detta på ungefär en halvtimme. 
 
Efter vandringen åkte vi hem till lägenheten och duschade och tog det lugnt innan vi begav oss till restaurangen Solon där vi gemensamt åt middag allihopa. Själv åt jag svamprisotto med kyckling och parmaskinka. 
 
Hem igen för att hämta badkläder och bege oss iväg till närliggande simhall där vi spenderade en och en halv timme. Det var extremt varmt och skönt även om det var mindre trevligt att vi insåg att minst tre män stirrade på oss (vi pratar alltså inte att diskret observera, utan att stirra). Om det var språket eller helt enkelt bara our good looks (hehe) kommer vi aldrig att få veta. 
 
När vi kommit hem vid sådär 22.15 (simhallen stänger 22) hade övriga gått och lagt sig så vi har ägnat resten av kvällen åt att prata och umgås (Jag, Mikaela och Malin). 
 
Mer än så har faktiskt inte hänt idag även om det verkligen ska bli skönt att gå och lägga sig nu. Vandringen samt det varma vattnet har verkligen tagit ut sin rätt. 
 
Kan även passa på att nämna att jag håller räkningen på antalet snygga islänningar jag har sett, och helt ärligt är det inte många. (Förlåt Tomas men islänningar är enligt mig, generellt, inget vidare vackert folk. Det är dock ett mycket vänligt folk vilket, enligt mig, är mycket viktigare) Innan badhuset idag hade jag sett exakt tre snygga islänningar och efter badhuset fördubblades denna siffra och steg till sex. Helt otroligt. 
 
Nu är jag extremt trött så jag säger godnatt! PUSS. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0