Dag 6: Att prata om tillverkade ben och laga mat till 17 personer.

Idag krånglar alltså inte bara blogg.se's app, utan även hotellets internetuppkoppling. Därför lär ni alltså få detta inlägg publicerat en dag försent, även om jag faktiskt skriver det på korrekt dag. En positiv nyhet dock, som ni kanske märkte igår, var att jag kom på hur man laddade upp bilder via safari, så det kanske ni åtminstone kan få.. Och kanske är det värt en dags försening om man samtidig kan få bilder?
 
I alla fall. 
 
Dagen inleddes men en någorlunda sovmorgon till 8.30 då jag yrvaken steg upp och gav alla ett gott skratt över min morgontrötthet. Jag åt inhandlad frukost som vi, efter oändligt lång tid inne på Bonus (Den matbutik som förekommer oftast på Island), lyckats handla: Skyr, te, juice och macka med korv och gurka. Efter att ha tagit det lugnt hela morgonen och egentligen inte gjort någonting mer än att äta (lyckades hinna med en lunch också) begav vi oss vid 11.30 upp till Perlan. 
 
Perlan är en stor byggnad som delvis fungerar som utsiktplats över Reykjavik (jättefint) men som också innehåller en oerhört intressant utställning om Islands historia på Sagamuseet. Där vandrade vi, med hjälp av ljudguider, omkring i ungefär 30 minuter och tittade på de vaxdockor som hörde till. Det roligaste ögonblicket var troligtvis när jag, tillsammans med Malin, sätter mig för att titta på den ca 5 minuter långa filmen som behandlar hur vaxdockorna samt museet byggdes. Vi satte oss ner på två av de stolar som fanns, bredvid en man som vi var noggranna med att inte störa (som uppfostrade ungdomar ni vet). Vi tänkte inte mer på detta förrän Erica kommer förbi och efter en lång stunds studerande av mannen fäller kommentaren "Är han på låtsas eller på riktigt?". Efter viss diskussion, och slutligen skratt, inser vi att nej, här sitter det visst en vaxdocka. Det ger viss inblick i hur verklighetstrogna de var. 
 
På Perlan hann jag och Mikaela även dela på en cheesecake och titta på utsikten. Fin, fint. 
 
Efter detta tog vi bussen till Össur, ett företag som tillverkar proteser. Det kanske inte låter jätteintressant men studiebesöket är definitivt ett av de bästa jag har gjort. Det var väldigt intressant att höra hur de gör och jag kunde inte hjälpa att bli lite tårögd när vi fick se en film om hur dessa proteser hjälpt människor i deras liv. Att se barnen springa och hoppa var helt fantastiskt. Vi ställde även miljoner frågor, fick fika, rundvandring på tillverkningen samt lyssnade på en man som jobbar på företaget och själv har fotprotes. Väldigt intressant helt enkelt. 
 
Efter detta tog vi bussen tillbaka och gick och inhandlade tacos på Bonus till hela klassen. Efter att ha tagit det lugnt i lägenheten en stund gick vi så över till de andra och lagade mat allihop tillsammans innan vi återigen gick tillbaka till oss. Sedan dess har jag duschat, flätat hår, pratat och spelat kort. 
 
Allt som allt har dagen kanske inte varit så intensiv som tidigare dagar men trots detta innehållet en hel del lärorikt och intressant. Imorgon ska vi vandra mellan 9 och 15 och avslutar dagen med middag på restaurang. Kanske (förhoppningsvis) hinner vi även med ett besök på badhuset. 
 
Puss och godnatt så hörs vi imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0