Dag 2: Att flåsande bestiga en vulkan och samtidigt betala 2200 kronor för några ynka pizzabitar.

Så, dagboksskrivandet fortsätter. Precis som utlovat! (Stolt tjej..) Har också insett att mina rubriker nog mest låter som att jag lider här på Island, men det är nästan så fel som det kan bli.

Under natten vaknade jag tre gånger. Vi kan ju ta dem var och en för sig:

1) 02.16. Insulinpumpen vrålar i högan sky. Tar sådär fem minuter att orientera sig och inse var jag är. Det går bra. Byter sedan insulin till pumpen och somnar om.

2) 05.06. Vaknar. Orienterar mig. Inser att det är dags att gå till skolan.. Tror jag. Hemma är det visserligen det men jag kan glatt snusa vidare och somna om.

3) 06.56. Klockan skall ringa exakt 19 minuter senare men jag känner mig rött utvilad (klockan hemma var alltså 08.56) så jag unnar mig lite Candy Crush och Facebook/Twitter/Instagramtid.

Efter en ganska så vanlig morgon med cornflakes och lättmjölk (som i detta landet ligger på 1,5%.. Alltså. Jag är van vid mycket mindre) åker jag iväg till skolan i full vandringsmundering. (Underställ, kängor, vindjacka, ryggsäck och allt annat) där vi inväntar de andra. Klockan nio beger vi oss iväg.

För att göra en heldag lite kortare upplevde vi följande saker:

- En varm källa. Det var extremt kallt och blåsigt så vi ställde oss efter råd av lärare i vattenångan. Positivt: varmt och skönt. Negativt: man började lukta ägg (ni vet.. Varmvattnet här luktar ägg..) och man blev lite fuktig. Fördelarna övervägde nackdelarna.

- En kyrka och en man som pratade svenska och berättade om Snorri. Vi såg på en gammal kyrka och besökte Snorris bassäng.

- Vi åt lunch vid ett litet märkligt ställe. Eftersom jag vid detta laget inte ätit riktig eller varm mat på ett dygn var detta klart en av de bästa stunderna på dagen. Broccolisoppa och bröd serverades.

- Vandring till varm källa i en flod. Vackert, vackert.

- En getfarm. Roligare än man kan tro. Ursöta getter och jag fick hålla en killing! (Vi ville ta med den hem och använda som klassmaskot)

- Ett vattenfall. Kan beskrivas med ungefär ett ord: Häftigt.

- En gammal vulkan. Efter att snabbt ha klättrat uppåt på trappor och på berget (eh, det fanns knappt staket = jätteläskigt på de hala ställena med ett stup på sådär 100 m) kom jag flåsandes och flämtandes upp och fick se en fantastisk utsikt.

Efter detta åt vi middag vid ett ställe som serverade pizzabuffé. Det var helt okej och jag fick betala hela 2200:- (isländska då), även om många av oss hade problem att koppla upp oss på banken. Malin löste dock det hela genom att betala åt mig.

Efter detta åkte vi hem och jag vilade upp mig ett tag hos min islänning varpå hon säger att hon ska skjutsa sin kusin till dennes kompis. Det slutar med att vi åker bil i två timmar, pratar och lyssnar på musik. Tror att det var viktigt för oss båda då vi kom varandra närmare även om jag ska erkänna att jag blev avundsjuk når vi kör förbi Felicia och Malin på kvällen och inser att alla förutom jag och två till varit och badat på kvällen. Jag är dock oerhört nöjd med min kväll.

Dagen har varit toppen och nu är jag supertrött och ska sova. Jag bjuder på lite bilder så hörs vi imorgon. Puss och kram från ISLAND! (Som för övrigt haft jättefint väder idag!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0