jag fick elva (11) frågor av en vän som jag tycker hemskt mycket om.

Fick en kommentar, fast egentligen läste jag blogginlägget först och såg kommentaren sedan, men det spelar liksom ingen roll, om att svara på elva frågor. Så det tänkte jag göra, istället för att göra det jag verkligen måste göra. För att det är roligt, och för att det ger mig utrymme att tänka. Reglerna är tydligen på så vis att jag har som uppgift att ställa 11 nya frågor till er och sedan helt enkelt länka de personer som jag tycker skall svara på dessa. Så det tänker jag göra och Anna, du är fin.

1. Hur var du som person för fem år sedan?
För fem år sedan var jag nyss 13 år fyllda. Det var våren 2007 och jag skulle alldeles snart sluta sexan och flytta upp till högstadiet. Jag hade förändrats väldigt mycket under det året som gått och jag var exalterad över möjligheterna som fanns i att få börja på högstadiet. Att bli stor. Hur jag var? Jag hade nog kvar en del av den blyghet som alltid funnits med mig. Jag ville gärna försöka ta plats och vara duktig men vågade sällan. Ofta fick jag höra fraserna "Du måste prata mer! Ta för dig i klassrummet!" Det var svårt men jag försökte. Jag var fortfarande riktigt ljust blond och hade alldeles ljusa ögonfranser som jag alldeles nyligen börjat måla mascara på. Jag var ett barn som väldigt gärna ville vara vuxen och hoppet om den stora kärleken var stor. Drömmar. Tankar.

2. Hur tror du att du kommer att ha utvecklats som person om 10 år?
Det är svårt att veta men jag hoppas på att jag, om tio år, har blivit en självsäker människa som vet vad jag vill. Jag hoppas att jag ska vara säker på, och nöjd, med min plats i livet oavsett vad jag valt för inriktning och jag hoppas att jag kommer att vara en klokare och visare människa som tänker på andra. Jag hoppas att jag kommer vara mig själv i allt jag gör och inte backa undan då konflikter bli svåra och jag hoppas att jag kommer ha självförtroende nog att gå ut på stan och känna att jag är bra. Att jag duger. Att det jag gör är nyttigt.

3. Vilket är ditt favoritord i dess betydelse och varför?
Favoritord. Det är svårt, det finns så många. Men jag måste nog ändå ta något så vanligt som ordet älska. Att älska. Det låter så vackert och jag älskar att vi har två ord istället för ett som engelskan. Kärlek och att älska. Innebörden är det absolut finaste för vad kan vara vackrare än att älska någon eller något? Att älska med själ och hjärta till hundra procent? Jag måste svara älska. Det måste vara den finaste innebörden någonsin.

4. Vilket ord låter finast?
Ett svenskt ord som låter fint är nog värme. Ett franskt är l'ocean. Ett spanskt är línea.

5. Vad engagerar dig?
Människor. Människor som mår dåligt eller människor som behöver hjälp. Människor som behöver stöd eller människor som behöver skratta. Jag vill finnas där, vara där, hjälpa. Få dem att må bra och att njuta av livet, för livet. Det är så vackert.

6. Om du fick välja att leva i ett valfritt årtionde innan 1970 eller leva i framtiden som du inte vet hur den ser ut, vilket väljer du?
Jag drömmer ofta om en tid då man stal kyssar bakom ett skjul och kvinnorna bar vackra kläder och hattar. 1930-talet. Då kärlek var något vackert och något att ta hand om. Då det var nästintill förbjudet att stjäla den där kyssen och då dagens alkohol-fjortis-fyllor ine existerade utan man var en fin flicka. Man bjöds ut till dans och fick gå och se en svartvit film på bio. Det var en tid för framtidsanda och för mig, för mig låter det så fint. Att någon skulle stjäla den där kyssen efter dansen och sedan fråga min pappa om min hand.

7. Tycker du mest om morgonen eller sen kväll/natt och varför tycker du det?
Jag är definitivt en nattmänniska och har alltid varit. Jag älskar att sitta uppe länge på kvällarna och diskutera, fundera, vara. Känslan av att få sitta med sina vänner och bara vara, eller läsa en bok och nästan aldrig behöva gå och lägga sig. Den känslan är så underbar, och, det är då jag tänker som mest. Sommarnätter är underbara. Att cykla med vännerna till ett kvällsdoft och känna lukten av sommaren, det. Det är en av de bästa känslorna jag vet.

8. Tycker du om Sverige?
Ja. Jag älskar Sverige. Sverige är, med några undantag, ett fantastiskt land att växa upp i. Vi har vacker natur, får vår skolgång gratis och har en massa sociala skyddsnät. Sverige är ett land som bryr sig om sina invånare och mitt upp i allt detta har vi vackra skogar, berg, norrsken, hav, sjöar, små och gemytliga städer och en kärlek till livet.

9. Om du fick skapa en helt ny plats med en storlek på 100x100 m, vad skulle finnas på den platsen för att du skulle må så bra som möjligt där?
En svår fråga, för det finns så mycket jag mår bra av. Men jag skulle placera en liten sjö med en brygga och ovanför den bryggan ett litet hus där man bara kunde vara. Och huset skulle innehålla alla världens instrument och så mycket böcker att väggarna var fyllda. Det skulle finnas LP-skivor att spela och ett sovloft. Huset skulle ligga i en skogsdunge och överallt skulle man kunna höra fåglarna och känna solens strålar, förutom där skogen skuggade solen och solstrålarna strilade ner mellan lövverken. Mina vänner skulle vara där, allihopa. Och det skulle finnas en grillplats där vi kunde sitta sena sommarnätter och spela gitarr och mysa ner oss i fleecefiltar.

10. Var skulle du helst befinna dig just nu?
Just nu skulle jag helst befinna mig i en trygg famn i en säng och känna att här, här kan jag sova tills jag blir överröst av kyssar. Utan krav på skola eller läxor. Bara få vara där, där i den trygga famnen.

11. Har du några bloggar du vill tipsa om?
Jag har två vänner, två vänner som skriver fyndigt och underhållande. Det är eget, det är intresseväckande och det är helt enkelt bra. Joanna bloggar på adressen www.kaffehora.blogg.se och hon skriver intressanta inlägg om hennes dagar och kryddar sina meningar med fyndiga ord. Hon skriver om det som är aktuellt och slänger in feminismen i den bästa av skepnader ibland. Det är en bra blogg. Den andra bloggen driver Simon. Simon som skriver långa, väldigt långa, men ack så tänkvärda och läsvärda inlägg. De kommer inte så ofta men berör ämnen på ett ofta provocerande sätt men ändå, ändå så fyndigt. Här finns den bloggen: www.lindtwist.blogg.se.
Sedan. Sedan har jag en massa bra bloggar jag läser som mina vänner, eller andra, driver men dessa två rekommenderar jag verkligen.

Och nu mina vänner, nu är det er tur. Jag länkar er som jag vill, och hoppas, ska svara på följande frågor. Men ni andra får givetvis också svara. Och jag säger som Anna: kommentera gärna då så att jag vet!
Frågorna lyder:

1. Om du skulle låta ett citat styra, och influera, ditt liv. Vilket skulle det vara?
2. Vilken bok har inspirerat dig mest? Varför och hur?
3. Om ditt liv skulle beskrivas av en låttitel, vilken låt skulle det vara?
4. När du tittar tillbaka på ditt liv om åttio år, hur önskar du att du skulle ha levt det?
5. Vilken doft är den bästa doften i världen och varför?
6. Om du skulle få önska dig vad som helst, till någon annan, i hela världen. Vad skulle det bli och åt vem?
7. I just precis det här ögonblicket, hur mår du?
8. Är all kärlek värd att kämpa för?
9. Vad ser du fram emot mest just nu?
10. Vad är du absolut mest nöjd över hos dig själv?
11. Om du fick 100.000:- att skänka bort, åt vem eller vilka skulle du ge dem och varför?

Och ni, som jag vill och hoppas, skall svara på detta är följande: Sara, Joanna, Freija, Simon, Emmi och Sofia. Och självklart Anna, självklart vill jag att du ska svara på det också. Om du orkar. Och ni andra: det skulle vara så roligt att höra era åsikter.
Kram

Kommentarer
Postat av: anna horn

åh. vilka fina svar. tack för dem. och jag får se om jag orkar svara på dina. det var intressanta frågor men eftersom jag redan svarat på två omgångar kanske det får vänta lite i alla fall :D saknar dig, fina vän.

2012-05-31 @ 21:55:29
URL: http://kreativitet.webblogg.se/
Postat av: Sofia

Nu har jag svarat!

2012-06-03 @ 18:40:56
URL: http://hjock.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0