Dag 5: Att bli hänförd av vatten och samtidigt spendera tid åkandes runt den gyllene cirkeln.

Blogg.se's app fortsätter att krångla och får därför blogga via webbläsaren. Tyvärr medför detta att jag inte kan ladda upp några bilder. Kan dock lova att ladda upp alla när jag väl kommer hem. 
 
Dagen inleddes med att jag gick upp och gjorde mig iordning för att åka. Till viss del var det lite sorgligt att lämna Borgnäs och min värdfamilj, som jag faktiskt börjat gilla, men samtidigt var det rätt skönt att känna att man inte längre behöver tassa på tå. Efter att ha sagt hejdå till hela familjen skjutsade Auður mig till skolan där bussen väntade. In med alla väskorna och iväg!
 
Vi begav oss alltså iväg på rundturen som kallas för "The Golden Circle" och som innehåller sevärdheterna Thingvellir, Geysir och Gullfoss. Efter ungefär en och en halvtimmes bussfärd från Borganäs, genom vackra miljöer och snöklädda berg, anlände vi till Thingvellir. 
 
Thingvellir är den plats där domar och lagar bestämdes från 800-talet. Platsen var inte bara vacker utan det var även rätt häftigt att vandra mellan kontinentalplattorna. Dessutom kändes det som att vandra runt i Nangiala (Ni vet, Bröderna Lejonhjärta).. Filmen spelades faktiskt delvis in i Thingvellir. 
 
Efter detta begav vi oss till Geysir. Eftersom Geysir inte längre är särskilt aktiv tittade vi på geysern bredvid, Strokkur. Att se vatten skjuta upp 30 meter finns det egentligen inga ord som kan beskriva. Vi åt även lunch vid detta ställe, panini och Skyr, innan jag köpte ett isländskt pannband. Varmt, fint och ett minne från Island gör den perfekt!
 
Sist av allt besökte vi Gullfoss, ett fantastiskt vattenfall! Det faller i flera omgångar och kan beskrivas som maffigt!
 
Efter dessa tre berömda sevärdheter åkte vi mot Reykjavik och vårt hotell. Här bor vi i två stora lägenheter och i min lägenhet är vi 9 personer där jag delar rum med Malin och Mikaela. Efter att ha installerat oss begav vi oss till Islands vanligaste matvarubutik: Bonus. Där inhandlades frukost samt middag som vi sedan tillagade. Middagen, som både var gluten, laktos samt vegetarisk, bestod av grönsakswok och ris: jättegott!
 
Efter middagen gick vi på promenad i staden och hamnade bland annat i ett fantastiskt stort hus gjort av glas. Huset, som låg i hamnen, misstänker vi är ett kultur- eller konserthus, men vi är inte helt säkra. Vi gick även upp för Reykjavik och förbi kyrkan innan vi slutligen gick tillbaka till hotellet. 
 
Dagen har sammanfattningsvis varit underbar med fantastiska naturupplevelser. Som bonus kan jag tillägga att folket här är oerhört vänligt och öppet. Det har hänt mer än en gång att människor frågat var vi kommer från och vi möts ständigt av leenden.  En gång var det t.o.m. en man som började prata på bruten svenska med mig, helt fantastiskt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0