Dag 3: Att blåsa bort på en ö och samtidigt få hålla ett tre timmar gammalt lamm.

Dag 3 har, i likhet med alla andra dagar, varit oerhört lång. Så lång att jag inte riktigt fattar att jag upplevt allting på samma dag, det finns liksom inte tillräckligt många timmar för att trycka in såhär mycket nya upplevelser på och ändå lyckas vi på något märkligt sätt

Dagen började med samma procedur som föregående dag. Vakna, klä på sig och sedan äta frukost. Förutom detta hann jag med en känning vid fem på morgonen (jag tror åtminstone att det var idag, men helt ärligt är det så länge sedan att jag inte är helt säker..). Vi begav oss så småningom till skolan där vi ägnade första timman åt rundvandring. Skolan är relativt nybyggd (2007), har vunnit ett arkitektpris och är allmänt fräsch. Om jag förstod det rätt går det ungefär 150 elever på skolan fördelade på ungefär samma sätt som vi gör på gymnasiet. Det finns dock en sak de har som vi bra kan drömma om i Sverige: en GRYM utsikt från skolan. Den är extremt vacker. Efter detta begav vi oss ner (upp?) genom Borganäs (byn .. Staden.. Vi bor i) och gick på ett museum med två utställning på vardera 30 minuter. Vi fick sådan dör extremt vackra hörlurar och gick och lyssnade och tittade. Den första handlade om en saga och följde huvudpersonens och personerna runt omkring dennes liv. Den andra handlade om hur människor bosatte sig på Island på 800-talet och hur det var då.

Efter detta vandrade vi tillbaka för dagens andra måltid på skolan (vi hade innan rundvandringen på skolan blivit serverade gröt till frukost, något som tydligen serveras varje dag, vilket i sin tur gör att inga av våra islänningar äter frukost hemma..) och det var... *trumvirvel* Skyr. Alltså. Det funkade. Men jag är lite väl trött på denna skyr nu för så fantastisk är den faktiskt inte. Till detta serverades även mackor och fiskolja, den senare åt jag dock inte ens en liten droppe av.

Efter lunch begav vi oss till ytterligare ett museum, denna gången tillsammans med våra islänningar (tidigare hade vi varit själva) och vi tittade på fotografier från Island under hela 1900-talet, vilket var jättespännande. Vi fick även se hur ett vardagsrum (allt i allo rum) såg ut i slutet av 1800-talet vilket var ytterst fascinerande. Sist men inte minst fick jag spela på Islands äldsta piano, något som kändes fantastiskt (tror att det var daterat 1830-någonting).

Efter detta åkte några av oss till simhallen vilket bara kan beskrivas som helt fantastiskt. Utomhus fanns tre varma pooler, 37, 39 och 42 grader och även en simpool där man kunde "svalka" sig och simma lite. Det är rätt häftigt när det nästan blåser stormvindar och vi sitter utomhus i ett fantastiskt bad som kostar ynka 525 isländska kronor att gå in på (ca 25 svenska). Efter detta hämtade min och stephanies islänningar, som inte var med i simhallen, upp oss och vi åkte till Berglinds (Stephanies islänning) mormor och morfar och deras fårfarm.

På denna blåste det storm och jag tror aldrig att jag har varit med om något liknande. Men vi fick hålla i ett tre timmar gammalt lamm som fortfarande var blött: helt otroligt. Mormodern och morfadern bjöd även på hemgjord glass i det lilla slitna 60-talshemmet och det var alldeles fantastiskt!

Sedan åkte vi snabbt vidare till stallet för jag för första gången på tre år fick rida. Behöva inte så mycket förklaring men det var oerhört roligt och jag känner verkligen hur mycket jag saknar det. Att efteråt känna hur slut jag var i benen var en sorg, så har det aldrig varit innan och jag kände verkligen hur mycket muskler jag tappat i benen.

Hem snabbt efter detta för att äta och ta på oss vanliga kläder innan vi beger oss till skolan för att ha en myskväll. (Till middag var det för även varmkorv och bröd.. Men jag tror att det var lammkött i korven, jag vet inte riktigt..). Vi pratade, umgicks, spelade biljard och FIFA (jag sög på båda) samt såg på filmen Get Smart som helt ärligt var rätt kass även om den hade sina stunder. Var även på banken och hämtade ut pengar till morgondagens turridning. Efter filmen var klockan 23 och Auður ville åka hem då hon har tävling imorgon så det gjorde vi.

Så nu ligger jag här i sängen och klockan är nästan 12 och jag är jättetrött. Imorgon får jag dock sova ut till sådär 10 vilket ska bli skönt, vi får väl dock se om jag lyckas sova så länge.

Godnatt så ses vi imorgon, puss från Island!

Och eh. Ja. Bilderna är inte så sammanhängande med texten, men håll till godo! Ni får ju faktiskt bilder och idag har inte direkt varit en kameradag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0